Loading...
12 gouden tips voor meer vitaliteit2019-10-04T16:23:22+02:00

De 12 Gouden Tips voor meer Innerlijke Kracht

Wanneer je chronisch moe bent en zwaarmoedigheid een dagelijks terugkomende praktijk is, helpen de volgende tips je bij het herstellen van je balans en innerlijke kracht.

1. Leer te luisteren naar je lichaam en durf te handelen vanuit je intuïtie

Je lichaam geeft precies aan wat goed voor je is. Leer naar deze subtiele intuïtieve impulsen te luisteren. Het bekken, je basis, speelt hierin een grote rol. Zoals je lichaam aangeeft dat je naar de wc moet, zo geeft het ook aan wanneer het tijd is om naar bed te gaan, te vertrekken van een feestje, een uitdaging op te pakken of juist niet, in een relatie te blijven of juist niet et cetera et cetera. Ook het toelaten van emoties is hierbij van groot belang. Zodra je hier meer bewust van bent, kun je er ook meer naar gaan leven.

2. Kies een levensstijl die echt bij je past

Een mens wil zich nog wel eens verliezen in ideaalbeelden. Echter past dit beeld niet altijd bij wie je daadwerkelijk bent als persoon. Bekijk of je levensstijl, je prioriteiten en de opofferingen die je hiervoor moet doen daadwerkelijk zullen gaan leiden tot datgene waar je naar verlangt? Is het het echt waard of voel je je eigenlijk veel meer thuis bij andere keuzes? Volg steeds meer je hart, want dan komt de kracht los die in je systeem zit.

3. Sta jezelf toe om een klote bui te hebben

Gun jezelf down time, wees vriendelijk en zorgzaam voor jezelf en geef jezelf volledig de ruimte om je klote te voelen. Alles komt en gaat. Het zal je opluchten en door het de ruimte te geven in plaats van te onderdrukken zal het ook sneller passeren. Verzet brengt meer zwaarte in het systeem. Liefdevol zijn met jezelf brengt rust.

4. Neem je problemen serieus

Heb je fysieke, psychische, emotionele of financiële problemen, ga ermee aan de slag. Zorg goed voor jezelf, zoek zo nodig hulp en neem jezelf, je gezondheid en je geluk serieus. Werk aan de zaken die je het geluk in de weg staan. Ga ervoor!

5. Vier je overwinningen

Neem de tijd en besteed aandacht aan wat goed is gegaan. je successen, je vooruitgang, de moeilijke beslissingen en stappen die je hebt genomen. Wees niet te bescheiden. je systeem werkt op basis van beloning. Beloon jezelf voor kleine en grote successen. je zult zien dat je steeds meer gemotiveerd wordt om er meer van te doen.

6. Ontwikkel een winnaarsmentaliteit

Stel je voor dat één van je helden, een winnaar zoals je zich die voorstelt, een persoonlijke inspiratiebron in je schoenen staat. Oprah, Richard Branson, Tony Robins, of wie je ook inspireert. Voel hoe diegene zich voelt. Wat is zijn/ haar houding naar de wereld en naar zichzelf? Welke keuzes maakt hij of zij? Wat is belangrijk en wat is onbelangrijk? Voel de overvloed, het zelfvertrouwen, de rust, de kracht, de zekerheid en positieve energie! Kopieer niet persee hun acties maar laat je inspireren door hun staat van zijn. Laat je regelmatig inspireren zodat het steeds meer je eigen dagelijkse praktijk wordt.

7. Omring je met positieve mensen in positieve omgevingen

Kies een omgeving, baan, vrienden, partner en vrijetijdsbesteding die je in je kracht zetten en positief beïnvloeden. De impulsen die je dagelijks tot je krijgt bepalen je kijk op het leven en op jezelf. Actieve, positieve en oplossingsgerichte mensen motiveren je tot diezelfde houding. Mensen die je waarderen, geven je een positief gevoel over jezelf. Positieve berichten uit de wereld geven je een hoopvolle kijk op de wereld. Positieve vrienden, die lekker in het leven staan, geven je kracht en inspiratie. Houd je systeem schoon.


I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.

Mahatma Gandhi

Manage je omgeving bewust.

8. Sta regelmatig dankbaar stil bij de mooie dingen in je leven

je kunt het leven op duizend en één manieren interpreteren. je hebt daarin een keuze. Dankbaarheid verbindt je op een positieve open manier met jezelf, je omgeving en je situatie zoals die nu is. Deste vaker je stilstaat bij de zaken waar je blij mee bent, deste meer ze gaan opvallen en deste positiever wordt je kijk op het leven en op jezelf. Dit geeft kracht, rust en levensvreugde. Een dagelijkse oefening is om ‘s-morgens als je wakker wordt en ‘s-avonds voor het slapen 5 minuten te nemen om dankbaar stil te staan bij de mooie, fijne dingen en eigenschappen van jezelf. Herhaal voor 5 minuten de zin ‘Ik ben dankbaar voor…’ gevolgd door het eerste dat in je opkomt. Doe dit 6 weken en zie hoe het je leven verandert.

9. Houd je lichaam in goede conditie

De conditie van je lichaam is van grote invloed op je energieniveau, innerlijke kracht en gevoel van geluk. Beweeg regelmatig, eet gezond en neem je rust. Zorg voor omstandigheden die dit gedrag bevorderen, zorg voor een stok achter de deur als je moeilijk in beweging komt en bouw rustmomenten in om weer op te laden.

10. Zorg goed voor jezelf en gun jezelf het beste

Ga met jezelf om zoals je omgaat met je beste vriend of vriendin. Zelfliefde, waardering en acceptatie van jezelf zoals je bent is de sleutel tot rust, stabiliteit en innerlijke kracht. Door actief voor jezelf te zorgen en te voelen hoe dat is, bevordert je compassie voor jezelf. Door deze compassie vergroot je bereidheid om midden in het leven te gaan staan en vol voor jezelf te gaan.

11. Maak mindfulness een speelse alledaagse gewoonte

Mindfulness betekent niets meer dan uit je hoofd te zijn en je eenvoudig bewust te zijn van de overige 99 procent van leven dat dit moment te bieden heeft. Doe het op een speelse manier, met interesse en nieuwsgierigheid naar de directe beleving van wat je aan impulsen binnenkrijgt, beelden, geluiden, lichaamssensaties, emoties, ademhaling etc… Als je loopt, loop dan met 100 procent aandacht, als je doucht, voel het water, voel je handen over je lichaam gaan, hoor het kletteren van het water en geniet van de ervaring. Je aandacht gaat hiermee steeds vaker van de storm in je hoofd naar de werkelijke wereld daarbuiten. In het echt is er vaak een stuk minder drama dan je hoofd je wilt doen geloven.

12. Kom de beloftes met jezelf na

Hebt je je voorgenomen iets te ondernemen, doe het dan ook, keer op keer weer. Verzaak niet. Door trouw te zijn aan jezelf en je aan je eigen voornemens te houden, vergroot je het vertrouwen in jezelf en creëer je een frisse sterke relatie met jezelf. Het is fijn te kunnen rekenen op iemand en zeker als die iemand jijzelf bent!

Het leven is kort, maak er iets moois van!